Jak zaprojektować biuro idealne?

Praca – biurowa, umysłowa, fizyczna lub nawet umysłowo-fizyczna – to dziś jeden z najważniejszych aspektów całego naszego życia. Daje nam nie tylko pieniądze, ale pozwala również rozwijać się, poznawać nowych ludzi, zawierać przyjaźnie lub znajomości. Nic zatem dziwnego, że chcemy czuć się w niej dobrze, komfortowo i bezpiecznie – jak w domu. Czy istnieje biuro idealne?

Czym jest projektowanie?

Projektowanie to zbiór wydarzeń i czynności, które pojawiają się w całym procesie tworzenia, czyli od momentu zdefiniowania problemu aż do powstania pełnej dokumentacji. Ta z kolei powinna zawierać opis tłumaczący, jak go rozwiązać zarówno pod względem ekonomicznym, jak i funkcjonalnym. Co więcej, podczas projektowania trzeba zastosować wszelkie środki ostrożności, które mają chronić projekt (plan, szkic) przed konsekwencjami nieprzewidzianych wydarzeń typu pożar lub kradzież. Ponadto, aby proces projektowania przebiegał szybko i sprawnie, każdy zespół projektowy ma własne, sprawdzone praktyki lub strategie projektowe – a to z kolei oznacza, że każdy jego etap ma niepowtarzalny charakter.

Biuro szyte na miarę? Tak, to możliwe!

Definicja problemu, burza mózgów, efektywny zespół fachowców i wreszcie gotowy projekt – te wszystkie czynności razem wzięte stanowią jednak tylko połowę sukcesu. W tym przypadku potrzebna jest również odpowiednia metodyka oraz jak największa baza danych odnośnie konkretnego zlecenia. A zatem, jak zaprojektować biuro idealne? Oto kilka podpowiedzi:

  1. Rozmowa z klientem – najważniejszy etap każdego procesu projektowania, od którego powinien rozpocząć każdy zespół ekspertów. Należy dokładnie poznać profil firmy, porozmawiać z najemną lub właścicielem lokalu, a nawet z generalnym wykonawcą, aby poznać jego potrzeby i styl pracy na co dzień. Konieczna jest zatem współpraca obu stron, wzajemne słuchanie się oraz zaangażowanie się wszystkich bez wyjątku.
  2. Analiza lokalizacji – tutaj trzeba wziąć pod uwagę wszystkie możliwości dojazdu, z jakich będą korzystać wszyscy pracownicy, zarówno kierowcy, jak i ci dojeżdżający komunikacją miejską, a nawet dla tych idących pieszo (jeśli będą mieszkać w pobliżu biura). Każdy z nich powinien mieć stworzone odpowiednie dla siebie warunki: duży parking, gdzie jedno miejsce postojowe to ok. 30 m kwadratowych wynajmowanej powierzchni, łatwy dostęp do transportu publicznego oraz lokalizacja w centrum miasta.
  3. Odpowiednia wentylacja – według przepisów budowlanych powinno to być co najmniej 45 m sześciennych w ciągu godziny dla jednego pracownika. Nie powinno być zatem ani za duszno ani za chłodno. Najlepszym więc wyjściem z tej sytuacji będzie – w trakcie procesu projektowania – zadbać o możliwość montażu otwieranych okien.
  4. Dostęp do naturalnego światła – z własnego doświadczenia wiem, że sztuczne oświetlenie nie tylko źle działa na wzrok, ale także wywołuje smutne myśli i nie sprzyja efektywnej pracy. Aby tego uniknąć należy zatem zadbać o jak największą ilość światła naturalnego – szczególnie zimą i podczas pochmurnych deszczowych dni. Obecność słońca w trakcie pracy bowiem mobilizuje do pracy, daje optymizm, dobrą energię, zwiększa efektywność, twórczość, a przede wszystkim cieszy oczy, bo dostarcza im niezbędnej witaminy D.
  5. Odpowiednie warunki klimatyczne – podobnie jak w przypadku wentylacji, tak i tu muszą być spełnione pewne wymogi: idealna temperatura do pracy to co najmniej 21 lub 22 stopnie, a wilgotność powietrza ok. 50 %, czyli znów: ani za ciepło ani za gorąco.
  6. Brak hałasu, czyli najlepiej spokojna i cicha okolica. Jeśli nie jest to do końca możliwe, należy pamiętać o wytycznych: 20 decybeli dla pracy umysłowej i 60 decybeli dla pozostałych zawodów. W tym celu podczas projektowania należy pomyśleć o dobrej izolacji akustycznej ścian, odpowiednim ustawieniu stanowisk pracy, czyli nie „twarzą w twarz” oraz eliminacji dźwięków typowych np. dla sprzętu elektronicznego.
  7. Odpowiednia przestrzeń w biurze – idealne stanowiska biurowe powinny mieć co najmniej 7 m kwadratowych dla jednego pracownika. Warto w tym celu skorzystać z porady specjalisty, czyli architekta wnętrz, który odpowiednio je rozmieści. A ponadto warto pomyśleć o zaprojektowaniu dla pracowników komfortowego pomieszczenia socjalnego lub choćby wnęki kuchennej, aby mogli oni na spokojnie coś zjeść lub wypić na miejscu i odprężyć się podczas przerwy.
  8. Meble biurowe – meble powinny być funkcjonalne oraz w jak największym stopniu służyć zdrowiu, czyli zapobiegać bólom kręgosłupa, pleców itp. Ich kolorystyka, kształt, design oraz cel użytkowania powinny być ściśle dopasowane do wyglądu i charakteru biura, także rodzaju jego działalności.

 

Zaprojektowanie idealnego biura to zatem długi i wyczerpujący proces, którego pełny sukces zależy od wielu czynników. Czy tego chcemy czy nie, wszystkie są bardzo ważne, zarówno dla przyszłych jego użytkowników, jak i dla projektantów, a później – wykonawców. Powyższy poradnik to jedynie wskazówki, które mogą wiele podpowiedzieć o danym kliencie i jego potrzebach – warto o nich pamiętać, jeśli obu stronom zależy na pełnym sukcesie w postaci wymarzonego biura.

Używamy cookies

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.